Friday, October 19, 2007

هعيل مع الاخوان

و الله وحشني كتير كتير
كلكوا وحشني
و اوشا كمان وحشاني جدا مش باينة بقالها فترة ما كتبتش في كلام عيال و لا بتكتب في مدونتها حتى و انا قلقان عليها و بدعيلها ربنا يقويها
طبعا انتوا عارفين انا بعشق التسييح في البوستات فمحدش يقلي و احنا مالنا
-----------------
المهم ما علينا النهاردة بقى كان يوم طويل عايز احكلكوا علية بسرعة كدة بس استحملوني
هبدأ باول حاجة حلوة فية لما رحت و اتشرفت بمقابلة
و عرفتني على
و الدكتور اياد و احمد بتاع هرتله ليلية و الشهيد الحي و محمود و احمد و ناس كتير حبتهم جدا
و كان حاضر معانا اخواتي اللي بحبهم جدا جدا
و قعدنا قعدة لذيذة جدا جدا
استفدت فيها كتير جدا جدا من الحاضرين خاصة من الدكتور اياد
كنا متفقين انا و هو في وجهات نظر كتير جدا
و قدسنا جدا اثناء حديثنا جميعا منهجية احترام الاخر
و بصراحة سكوت هنصوت اقترحت موضوع تنظيم القعدة بالقلم و كان موضوع جميل جدا
قلم جاف مش قلم على الوش محدش يفكر غلط
ههههههههههههههههههههههه
المهم بقى ان القعدة خلصت و انا فرحان بيها جدا و رجعت البيت
و فوجعت بشوية اخبار اليمة جدا خلتني مش عارف انام
اعمل اية اعمل اية مش لاقي حاجة خالص اعملها
اضربت في عقلي و هفني الجنان و ياريته ما حصل و قلت ابص بصة على برنامج الاخوان المسلمين في انشاء حزب
عملت حاجة غلط انا كدة
زنبي يجيلي المرارة؟؟؟ لية مش عارف
انا قلت قبل كدة الاخوان انا مش معاهم لكن اعمل اية فضول
هو على العموم انا خلصت فقط المقدمة و مقدرتش اكمل هحكلكوا عنها بسرعة كدة
و اقلكوا رايي المتواضع فيها
مبدئيا الكاتب اللي انا معرفش هو مين و لا يربطني بيني و بينه اي علاقة
دخل علية دخله جامدة اوي ان فية قوة مسيطرة على العالم اجمع و ان العالم كله عايش مئساه حقيقية
مما جعلني اتخيل ان المغامرون الخمسة وصلوا لانقاذ العالم
و على فكرة المغامرون الخمسة مقولة اوشا الشهيرة عن شمس الزناتي حتى اسئلوها
المهم الكاتب دخل علية بعد كدة ان خطر السيطرة دة بيقترب مننا في مصر و مصيرنا منيل بأذن الله
فكرت ساعتها اقوم الم السكاكين اللي في البيت استعدادا للخطر بس قلت استنى يمكن فهمت غلط
استطرد بقى الكاتب في حديثة و قلك الخطر اللي سيطر على العراق و افغنستان و لسة بقى هيشد في قصة لبنان و السودان و يقلب المواجع
فهمت انها امريكا على طول
طب اية الحل يا جدعان
بصراحة الراجل برضة دخل بمنطقية لا اقلك مغامرون و لا مازنجر و لا الكلام دة
قلك مصر عندها القدرة على التغيير و الحمد لله مصر اللي هتغير العالم كله و تحمي العالم كله و احنا اللي هنحل مشاكل البشرية
قلت الله ينور دة احنا الحضارة كلها منحلش لية
شوية بقى و لقيته استطرد في صفات مصر اللي هتحل دي و جاب الفساد كله
سياسي و اجتماعي و صحي و تعليمي و كرتوني و بلتوني و زعفورني جاب الفساد من اوله لاخرة
حسسني ان مصر بقت صندوق قمامة كنت هقوم اخد حمام من كتر الفساد اللي حوطني
لا الجمال كله و هو بيعرض الفساد الاقتصادي و عمال يقول
فســــــــــــــــــــــاد في توافر المدخرات
انا كنت عايز انام قريتها اية
فســــــــــــــــــــــاد في توافر المخدرات
قلت لأ كدة الموضوع زاد عن حدة فساد في توافر المخدرات لأ
كله إلا المخدرات امال الشعب يعيش ازاي لا اكل ولا شرب و لا هواء نظيف و لا مخدرات حتى
دة يبقى عيب
فين بقى عقبال ما فهمت انها
فســــــــــــــــــــــاد في توافر المدخرات
و في الاخر قال حبة تواضع يا كابتن و احنا مش ماسكين عصايا موسى بس احنا جايين نحط حلول و هيخشلي بقى وش على البرنامج
و هنا كانت الطامة الكبرى ، صدمت صدمة وحشة قوي
يا استاذي الفاضل من اولى مقومات الحزب ليس حل المشاكل فقط
ليس الاصلاح فقط و انما الاصلاح ثم النمو ثم الارتقاء الي مرتبة التفوق انت جاي تحل المشاكل و تمشي
فين خططك للبناء
يعني انت جاي تصلح اللي اكسر جميل
طب و مين يبني حاجة جديدة
فين الابداع و الابتكار و ايجاد البدائل
هو انا الصراحة لله مكملتش من بعد المقدمة بسمن بعد اللي قريته مش عايز اكمل
اقلكوا البرنامج اهو
اللي يجيله خلق يكمله لاخره يبقى يقلي رايه
معلش اصل انا عيل عصبي و نفسيتي مش بتستحمل
ما علينا
صباح الفل
---------------------------
-----------------------

15 comments:

Anonymous said...

هو حقيقي بيقبل الراي الاخر ما اظنش

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

من غير ما تتعصب ولا حاجة يا شمس
انا كمان مش بيعجبني اسلوبهم حتى في عرض المشاكل
فضلا بقى عن حاجات تانية في معتقداتهم اصلا غلايبة بصراحة وبيبررو لنفسهم حاجات اغرب

ربنا يصلح أحوالنا

بنت الاسلام said...

انا بقي مش عارفة ااقول ايه

ماكنتش هعلق وبعدين قلت مش ممكن لازم اعلق ده شمس

في ناس بتحلم انها تغير انت منهم وهما منهم

حقك وحقهم

قالولهم احلموا شرعي

حلموا شرعي لاهيعملوا انقلاب ولا ثورة علي نظام

لا مشيوا علي نفس الخطوات زيهم زي اي حزب تاني بيحلم انه يكبر ويوصل ويغير ويطور

رسموا احلامهم بعصارة افكارهم

وقالولنا اهي ايه رايكم؟؟

احنا بقي من غير مانشوف ولانقرا ولانفحص ولانوجع دماغنا

اتقسمنا انواع وانواع

ناس امنت وسلمت كانه قران منزل ان كلامهم مليون في المية صح

وناس تانية ثارت وهاجت وماجت

لكن قليل جداا

الادرس وقال

هما هنا صح

وهما هنا غلط

ياتري احنا انهي فيهم

اسفة علي الاطالة

لكن ماقدرش ماعلقش

ده اخويا الغالي

شمس

تحياتي
بنت الاسلام

محمد مارو said...

والله يا شمس حاولت اقراءه بس مليت

Anonymous said...

دلوقتي بس اقتنعت انه الاخوان مغلطوش لما طلعوا البرنامج لعدد محدود من الكتاب والمفكرين!

الحقيقة انا مش شايف في كلامك أي منطق ولا أي حاجة، انت بتهزر في موضوع جاد جدا يعني وفي الآخر تطلع علينا تقول انك مقرأتش البرنامج عشان عيل عصبي!!!

Anonymous said...

برحتك اكتب البوست برحتك
بس ماشى تروحه من غيرة وانت عرف انى رد الشبهات عن الاسلام والموضوع دة بذات بخصصى ماشى ماشى
برحتكم
احمد الجيزاوى

ابن رشد said...

استاذ مجهول
و الله انا معرفش انت قعدت معاه و لا لأ

ابن رشد said...

آلام وآمال
واضح انك متعقد من الاخوان

ابن رشد said...

battabakr
يا بطة الجواب بيبان من عنوانه

ابن رشد said...

محمد مارو
تقدر تقلي مليت لية

ابن رشد said...

ارحم دماغك
انا مبهزرش و لا حاجة و اتفضل سيادتك رد على نقاط النقض اللي انا قلتها

ابن رشد said...

احمد الجيزاوى
و الله المرة الجاية هتبقى معانا مش هسيبك

فى القلب said...

شمس يااااااا رب جميييييل متحرمش منننننك أبدا
أزاى مكنش بخير و أنتو معى ببالشكل ده ربنا يخليكو ليه
بس كان فيه شويه مشاكل كده عندى و أن شاء الله فى سبيلها للحلول

و طبعا مغامرون خمسه

ابو النجوم said...

ياعم شمس الحكاية تغيير اسياد
يعنى الحكومة عمالة تنصب علينا ودلوقتى الاخوان قالوا ازاى لازم ناخد كومنا فى النصب على الشعب ياعم شمس الصراع بين الاخوان والحكومة على الكرسى والشعب مغلوب على امرة يعنى هنغير سيىء الى اسوأ واللى مش مصدقنى يروح غزة ويشوف حماس بتعمل اية فى الناس .هو دة اللى هيعملوة الاخوان لو مسكوا الحكم فياريت ندعى ربنا ان الاخوان والحكومة ياكلوا بعض ويريحونا .
عادل نجم

Lobna Ahmed Nour said...

فكرة الاحزاب والجماعات مالهاش اي لازمة

شيء يرفع الضغط

شكرا ليك