Friday, September 7, 2007

لسه بسأل.....ليه ؟؟

ليه يا جماعة
ما عادش في خيـــــــــــــــر زي زمان ؟؟
ليه لحد دلوقتي بمشي أتلفت حواليا
لاييجي مريض من هنا ولا من هنا
يقوم خابطني كافيني على وشي
أقوم معيطة في نص الشارع
والمرضى التانيين
يضحكوا
!
حسبي الله و نعم الوكيل
ليه مايفكرش إني أخته
أخت صاحبه
أخت صاحب ابن عمه
أي حد
ما أنا أكيد أخت حد يعني
ليه ماعادش في أمان ؟؟؟
أنا قعدت فترة معتكفة في البيت
و يوم مانزلت
مريض من المرضى دول
تقريبا يعني كده
وصلني المشوار بتاعي
من البيت...للغيط
!!!!!!
وخلاني طول ما أنا ماشية
عاملة زي الزجزاج
أصله كان بعجلة المحروس
وعيني على الأرض....هموت وألقط
زلطاية معتبرة أبطحه بيها
بس أنا أصلي خفت أنشن أعور واحد غيره
وأقول دلوقتي يمشي....ييجي جنبي
يشتمني....ويفلق
!!!!!!!!!
لما خلاني أقسم بالله ماشية أكلم في نفسي
ماهي كانت ناقصاه ابن...الظريفة
منى

9 comments:

admelmasry said...

باعتبار ان الشعب كله مرضان اصلا
فاحب اقولك ان احساسك دا عادي جدا
.
.
.
وبدل ما تمشي وعينك ع الارض بتدوري علي زلطة
انتي خلي معاكي زلطة في الشطنة بتاعتك احتياطي
لزوم الامان ليس الا
.
.
ولو خايفة انك تخبطي واحد تاني ياعني
يبقي الحل انك تاخدي دورة نشان
.
.
ولو شايفة ان العملية شاقة الي حد ما يبقي الحل الوحيد اننا نمرض زيهم زنتعامل معاهم بنفس الطريقة
.
.
وطبعا بما ان الناس مختلفين ومش كلهم هيحبوا يمرضوا فيه ناس عاقلين برده
دول بقي يقعدوا في مكان لوحديهم
.
.
في عنبر خمسة وعشرين
علشان ما يتعدوش م الناس المرضانين اللي بره
.
.
علي راي المثل
هم يبكي وهم يضحك
تحياتي
ادم المصري

Anonymous said...

عزيزي آدم
صعب أشيل زلطة هي الشنطة ناقصة تقل ؟
كمان أنا بعرف أنشن كويس بس المشكلة
إن الواد كان بعجلة و كان بيلف حواليا زي ما يكون بيلف في ساقية
فده اللي خلاني تراجعت عن قرار البطح الذي قد يؤدي إلى عواقب وخيمة أنا شخصيا مش أدها
: D
تحياتي أستاذي الفاضل

real love said...

انا مش في السريع هاسمعك رأئيي انا هاتكلم معاكي شوية
هو زى ما انتى قولتى كدا مريض
والسبب فى مرضه الزمن دا
لأن محدش بقى عنده حتة الخوف على البنات بتاعة زمان
كل ولد فاكر انها بنت عشان ماشية في الشارع مش في راجل يحميها
وهي لو كانت مؤدبة مش هاترد عليه وهاتمشى في حالها ولو كانت ........
هاتهزقه وتجيب كرامته الأرض وفي الحالة دى هى تستاهل فى وجهة نظره اللى عمله
ومبقاش حد يا وحدانية يتعامل بالقلوب كل بيزيف
نادر لما تلاقى حد بتعامل بقلبه بجد وبنى صافية
جميل اوى لمسك للموضوع
ادعوك لزيارة مدونتى والحقى حفلى النهادرة في إلى أين ذاهبة
وأدعوك غداً على حديث مع وردة
.....................ز
تحياتي ريال لف

صانعة الحرية said...

السلام عليكم
انا لله وانا اليه راجعون
هل هؤلاء احفاد ابى بكر وعمر
هل هؤلاء هم الذين تفرقت قبور الصحابة لاجلهم
حسبنا الله ونعم الوكيل
حبيبتى
اننظرى لنفسك اولا
هل ترتدى حجاب شرعى لبس واسع فضفاض غير مزين غير معطر لا يشبه ملابس الرجال
اذا كنت تلبسينه فهذا ابتلا ء فاددعى الله واصبرى
وان لم تكونى ترتديه فلعلها رساله من الله لكى
حبيبتى ادعوكى للمشاركه فى حملة معا من اجل حرية المعتقلين
http://sona3al7iah.blogspot.com/2007/09/blog-post_08.html

Anonymous said...

real love
شكرا على مرورك اللطيف وكلامك الألطف
بس معلش اسمحلي
أنا لو ما هزقتش اللي يعمل فيا كده
أبأى مبسوطي...فيتمادى
أصل أنا جربت أسكت
و جربت أرد
لقيت الرد و إن فرج الناس عليا فحفظلي كرامتي
لأني هبقى بنت بمية راجل
على الأقل هكسف الرجالة اللي بقت ماشية تبص و تضحك
و الله المستعان
أشكرك وأكيد هخطف رجلي ألحق الحفلة
----------
صانعة الحرية
أختي الفاضلة
لم تسلم المنتقبات من الأيادي العابثة
و لم نسلم نحن ولن يحد من هذه الظاهرة إلا نخوة الرجال
ماهو لو كل واحد تخيل إن أخته ماشية في مكان تاني في نفس الوقت و حصل معاها كده
ويبقى ساعتها راااااااااااجل
معلش...أصلي صعيدية
ومتعلمة من صغري إني ما أسكتش عن حقي
بس ساعات بصراحة بكش و بخاف
بكتفي بنظرة شرسة
والله المستعان
تحياتي
منى

A long distance said...

دي ناس مرضى نفسيين بجد
وكما تدين تدان
النهارده عمل حاجه غلط
بكره اخته او امه او مراته او بنته
يحصل نفس اللي حصل مع اي وحده دايقها

وبصراحه
انا شايف ان الاعلام هو السبب
الواحد يتفرج على الكليب من هنا
دماغه تلف 180 درجه
والبنات برده السبب
لانهم بقيوا يلبسوا وحش
ودول بقى اللي معرضين للمعاكسه

اما بالنسبه انك تستني حد من الرجاله يرد او يدافع عنك
فده بقى قليل جدا الايام دي
مبقيش في نخوه ولا شهامه
كل واحد يقول خليني في حالي
اجيب لنفسي المشاكل ليه

بس يا وحدانيه
انا مش معاكي ان المنقبات برده حد بيدايقهم
ولو في بتبقى بنسبه قليله اوي
لان الشباب لما بتشوف منقبه او واحده لابسه كويس
كلهم بيتمنوا ان البنات تبقى كلها كده

وده رايي انا
واتمنى ان محدش يزعل من اللي قلته

فى القلب said...

بصى يا حبيبتى
أنتى لما بصيتى للأرض شجعتى المريض أنو يفضل ماشى وراكى و يقرفك


الدنيا دلوقتى عايزه ألى يبص قدامه
ومينزلش نظره على الأرض
حبيبتى لا تكونى مطمع لأى أحد أنظرى أمامك ولا تلتفتين للسفهاء
وسوف ترين أختفأهم العجيب

real love said...

شاطرة شاطرة لحقتى حفلة امبارح
وجيت النهاردة لما مرورك عدى عليا وخطف قلبي بكلامك الجميل
قولت اعزمك النهاردة وتنوريني على حفلة حديث مع وردة يلا الحقى مكان قريب ويمكن يكون اول كرسي وتطلعى على الاستادج
ميرسي يا جميل على مروك الجميل اوى
..........................
واجمل وارق تحياتي ليكي
ريال لف

Anonymous said...

محمد...سعيدة جدا بتعليقك أخي العزيز
هقولك حاجة
الرجالة لو فيهم نخوة بجد
ماكانش حد قدر يعمل حاجة عيني عينك كده
كمان حكاية الكليبات و اللبس
إنت الوحيد اللي شفتني على الحقيقة يا محمد
; )
وتعاملت معايا سنتين كاملين في الكلية
ولا لبسي ولا شكلي ولا حتى مشيتي تخلي حد يهوبلي...ماإنت عارف
صعايدة بأى
; )
أما المنتقبات
فأنا قلت إن الناس دووول مرضى أكيد
والمرض ساعات بيعمي يا صديقي
أشكرك من قلبي
---------
حبيبتي في القلب
دي مشكلة في مشيتي الحقيقة
معرفش أمشي أبص قدامي
دايما عيني على الأرض لتزحلق ولا رجلي تدخل في حفرة أتكفي زي الشوال
حضرتك عارفة إن الشوارع ماشاء الله مسفلتة ونضيفة
بروبروووق
: D
تحياتي غاليتي
-------------
dear real Love
thanx again dear 4 ur comments & 4 ur visits 2 my bloggers : )
u r so kind dear....
i liked ur words so much..
u deserve ur nick name
Real Love....
regards sweety..
urs...Mona