Thursday, August 30, 2007

الامل وعدم اليأس





انا بصراحه مش عارف ابدأ منين الكلام


بس الموضوع وما فيه يحكي عن الامل


يوجد شخص هو في معزه اخويا بلا واكثر


هوفي العقد السابع عشر


وهذه السنه عاني من بعضي المشاكل


وأخطر هذه المشاكل هي عندما جاء بمجموع اقل من المتوقع


وكانت توجد اخطأ وعيوب كثيره منها


عدم فهم النصيحه او سماعها حتي


وكان عندما يوجد من ينصحه او يفهمه اي شئ يتركه ويرحل

وكان من اخطر العيوب ايضأ
الغروروهو الان


يريد في المرحله القادمه مجموع يفوق مجموع المرحله الماضي


بضعفين ما جاء به


ونحن علي اعتاب السنه الدراسيه


وهو الان في ندم وحيره


ويقول هل يوجد امل ام لا


ويريد أرائكم


ماذا يفعل ليحقق ذلك




تحياتي



اسلام

10 comments:

محمود التابعى said...

أسلام حبيب قلبي ومتزعلش من حبيب قلبى دى لانى حاسس أنك أخويا الصغير الشخص الى بتتكلم عنة دة لسة موصلش للمراحل الكبيرة من أزمات الحياة دى بالنسبالة أزمة وهتعدى زى شكة الدبوس لكن أزمات الدنيا الحقيقيةدى بقى شكة سيف بيجرح ويعلم وربنا يكفينا شرها

إسلام said...

محمود
انا بشكرك جدأ علي الرد الجميل ده
بس انا مش معاك في حاجه وحده
ان يكون المجموع صغير
ان تكون ده شكه دبوس
بلا فده في حد ذاتها كرسه
لان في هذه الفتره تحدد مستقبلك
اما ان تكون لك شأنا في هذه البلد
اما ان تكون ليس لك شأنا فيها

تحياتي ليك

Anonymous said...

معاك حق يا إسلام
عذرا يا تابعي
أنا نفسي مريت بالتجربة دي
بس حظي إن الثانوية العامة كانت سنة مش 2 فلحقت نفسي في تالتة
الحمدلله
بص يا إسلام..هو كله يعتمد على هدفه
عايز إيه أصلا ؟؟
هندسة ؟
طب ؟
مش هينفع ؟؟؟؟
تمام...يبقى يتحول لإنسان واقعي أكتر
يشوف بدائل تانية
و صدقني
و قت المصايب....ربنا بيراضينا
و خليه دايما دايما
يدعي في الصلاة
اللهم اقدر لي الخير حيث كان و رضني به يا رب العالمين
و نكمل مناقشتنا بعد ما أعرف منك هدفه أصلا كان إيه

إسلام said...

مني
بشكرك علي الرد الجميل ده ويارب ده متكنش اخر زياره ليكي في مدونتي
واحب اقلك انك بكلامك ده
بقا عندي امل في الاجتهاد
وتحقيق هدفي
وفي اخر كلامي اقولك خليها علي الله

تحياتي

بنت الاسلام said...

طبعا اكيد في امل
يعمل الي عليه يسهر يتعب يبذل كل جهده والي نصيبه فيه هينوله لان كل شيء مقدر ومكتوب
ربنا يوفقه ويعطيه علي قدر عمله ونيته

إسلام said...

بطه بكر
انا متشكر علي ردك
وانشاء اله يكون له تأثير في النفس
لاخذ الامل والعوده للنجاح من جديد
وبذل المجهود الوفير
وياريت متكنش ده اخر زياره ليكي في مدونتي

تحياتي

Anonymous said...

عزيزي إسلام
أهم حاجة إنك عارف أخطأت في إيه
حاول تتفادى الأخطاء دي
عشان ما تتكررش
مش بالضرورة نسمع الكلام بحذافيره من الكبار
بس حاول المناقشة ده أكيد
هيوصلك لحل
منى

إسلام said...

مني
فعلا انا عرفت الاخطاء فين
واحب اقولك ان فيش حد بيتعلم من غير ميشوف الي حصل له جراء هذا


تحياتي

Anonymous said...

برافو عليك يا إسلام
إنت كده ابتديت تمشي خطوة كويسة و متزنة لقدام يا عزيزي
على فكرة
أنا كمان كان ليا حلم جميل أوي
بس ما حصلش نصيب إني أحققه عشان برده كلام الكبار
و دلوقت الحمدلل
أنا راضية بالواقع
صحيح مش سعيدة.....لكن الحمدلله مقتنعة
وده اللي أنا عايزاك تحسه
أولا : نقول الحمدلله
ثانيا : يملانا اليقين إن الخير ربنا مقمدمهولنا مسبقا
ماشي يا جميل ؟
فرفش كده و سيبها على الله
منى

إسلام said...

مني
احب اقلك ان كلامك جميل خالص
واحب اقلك علي اني انشاء الله هتجه لاسلوب تاني خالص في المرحله القادمه
وطبعا مهمه حصل نقول قدر الله ما شاء فعل والحمد لله علي كل شيء طبعا

تحياتي